Onsdag var vi på besøg hos BMW Welt over middag, hvor vi så
deres udstilling og produktion. Først så vi en introduktionsvideo om BMW, for
at få et indblik i BMW's størrelse.
Bagefter fik vi en guidet tur rundt i produktionen, hvor vi så hvordan de svejsede delene sammen, og hvordan robotterne interagerede med hinanden. Desuden så vi også hvordan delene blev formgivet af plademetal over flere omgange, og hvordan bilerne blev malet og behandlet over flere omgange for at malingen blev pænere og mere holdbar. Når bilerne skulle males kørte de på et bånd, og kunne blive malet med forskellige farver hurtigt efter hinanden, hvilket gjorde produktionen hurtigere.
Næsten al deres produktion foregår med robotter der er sat sammen i "afsnit". Delene blev løbende tjekket af personalet, og kasseret hvis der var fejl, hvilket skete sjældent. BMW er placeret midt i München, og har derfor ikke mere plads at udvide på, hvilket gør det nødvendigt at arbejde i etager. De har maskiner der sørger for at forskellige dele kan transporteres rundt på de forskellige etager.
Bagefter fik vi en guidet tur rundt i produktionen, hvor vi så hvordan de svejsede delene sammen, og hvordan robotterne interagerede med hinanden. Desuden så vi også hvordan delene blev formgivet af plademetal over flere omgange, og hvordan bilerne blev malet og behandlet over flere omgange for at malingen blev pænere og mere holdbar. Når bilerne skulle males kørte de på et bånd, og kunne blive malet med forskellige farver hurtigt efter hinanden, hvilket gjorde produktionen hurtigere.
Næsten al deres produktion foregår med robotter der er sat sammen i "afsnit". Delene blev løbende tjekket af personalet, og kasseret hvis der var fejl, hvilket skete sjældent. BMW er placeret midt i München, og har derfor ikke mere plads at udvide på, hvilket gør det nødvendigt at arbejde i etager. De har maskiner der sørger for at forskellige dele kan transporteres rundt på de forskellige etager.
Dette besøg har gjort vores indsigt i industrielt
masseproduktion bedre, og det var spændende at se hvordan flere robotter
arbejdede tæt sammen og kunne kommunikere med hinanden. Vi fik meget ud af at
se hvordan de organiserede det med forskellige steps, og i flere etager, for at
gøre produktionen billigere. Denne proces betyder også at de hurtigt kan miste
penge, hvis produktionen går i stå. Alt i alt lærte vi meget om de forskellige
processer og fik et indblik i hvordan det er at arbejde for en bilfabrik. Det
var meget imponerende at se robotterne i fuld størrelse, og produktionen var
meget mere omfattende end hvad de fleste havde regnet med. Det var meget
anderledes end at se det på video, da man ikke på samme måde lægger mærke til
hvordan de interagerer.
Men samtidig kunne godt mærke at de tit havde turister på besøg, og det var derfor meget opstillet, og virkede ikke virkelighedstro på samme måde som Mercedes vi så senere på ugen.
Men samtidig kunne godt mærke at de tit havde turister på besøg, og det var derfor meget opstillet, og virkede ikke virkelighedstro på samme måde som Mercedes vi så senere på ugen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar