mandag den 30. april 2012

Torsdag d. 19/4 2012 Deutsche Museum og Tekniske Universitet München


Deutsche Museum

Tyskerne er meget dårlige til at holde ting simple. Dem der har komplicerede løsninger er meget kloge og dem der har simple løsninger er meget dumme/rige.

På museet fik introduktion til de nyeste teknologier.
Bl.a:
-          Flyteknologi (plast)
Flyteknologien udvikler sig hele tiden. Problemet med de fly der bruges i dag (aluminiumsfly) er at der, for at forebygge mod korrosion, skal holdes en meget lav luftfugtighed og dette påvirker atmosfæren for passagererne, som medfører at de skal drikke store mængder vand, faktisk mængder tilsvarende at de befandt sig i en ørken.
De nye fly der er under udvikling, er fremstillet i plastfibre(carbon) som ikke korroderer og der kan derfor holdes højere luftfugtighed i kabinen. Ydermere er dette materiale stærkere og det medfører at der kan holdes et større tryk i kabinen.
-          Malkningsteknologi
Robotteknologien påvirker også landbruget. Det nyeste inden for landbrugteknologi er en automatisk malkemaskine, hvor koen bliver lokket ind til malkning vha. mad. Hvis koen går ind i malkemaskinen uden at den har mælk er der ingen mad til den, dette lærer koen hurtigt og kommer kun når den har mælk.
-          Bosch sensor
Bosch har udviklede en mekanisk sensor til bl.a. at bestemme hvornår airbags skal udløses. Denne enhed er i dag så lille at den også bruges i mobiltelefoner og er kendt som(akselerometer). Denne gør at skærmen vendes automatisk når mobilen roteres. Teknologien bliver i dag brugt i mange enheder.
-          Nano-gardin (riskorn)
En ny teknologi inden for afskærmning er et nano-gardin. Dette er nanopartikler som er formet som riskorn. Disse ligger naturligt på langs af glaspladen og den er derfor mat, men når det sendes strøm igennem roterer de så de ligger på tværs og ruden bliver derfor transparent.
-          Robot-arm
Interaktion med robotter bliver i fremtiden meget aktuel. Nutidens robot-arme er fremstillet i hårde materialer, der kan påføre skader til personer der er i nærheden. En tysk gruppe ingeniører har udviklet en ”elefantsnabel”, som er en robot-arm styret udelukkende af tre luftrør. Denne arm kan dreje sig i alle retninger, ved at de forskellige rør fyldes op.

Det vi lærte var ikke noget der specifikt kan bruges til bildesign, men det kan bruges til andre designs.

Tekniske Universitet München

-          Fremstilling af dobbeltkrumme pladeelementer vha. hamre-proces
Til fremstilling af små mængder dobbeltkrumme pladeelementer er det for dyrt at fremstille specielle stempler til koldpresning af elementerne. Dette kan kun betale sig ved masseproduktion, som det fx sås hos BMW og Mercedes. Til elementer, der kun fremstilles i små mængder, er det derimod muligt at forme dem ved hjælp af to "stempler", der hamres sammen, og som kan henholdvis sammenpresse og strække materialet. Først formes elementet manuelt, og efterfølgende kan en robot gentage processen. Ønsket er dog at opnå, at elementer kan fremstilles direkte ud fra en digital skitse, uden manuel udformning først.

-          Stansning
Vi blev præsenteret for forskellige former for stansning. Deriblandt en hurtig stansning til små objekter som kunne forbedre tiden for produktion.

-          Støbning
Den horisontale støbning skaber mere varme i bunden på grund af tyngdekraften og giver støbningen en mere ujævn struktur og en ’støbningslinie’ der lå over midten. Derfor bliver der brugt vertikal støbning og anvendt materiale som kobber og aluminium. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar