Fredag skulle vi se Mercedes-Benz’ produktionsfabrik i Sindelfingen.
Vi tog fra hostelet ca. halv 11 fredag formiddag, og begav os ud på en omtrent
3 timers bustur mod Sindelfingen. Vi kunne ikke finde ud af hvor vi skulle køre
ind i det store fabrikslignende område, så Karl Brian ringede til dem. Da vi endelig
kom indenfor den rigtige port, var det ikke til at undgå at se, de mange
togvogne, der holdt læssede med bilen, klar til afgang, akkurat som på BMW. Vi
mødtes med vores guide, som gav os nogle head-sets, så vi bedre kunne høre ham.
Herefter startede turen ind i produktionshallerne. Han startede med at fortælle
en lille smule om Mercedes-Benz’ fabrikker rundt om i verden. Han fortalte
ligeledes lidt om, hvilke biler der bliver produceret på fabrikken i
Sindelfingen. Det var modellerne, C-,
S-, E-, CL- og CLS-Class, samt SLS, AMG og Maybach . Herefter startede
rundturen, hvor vi så en masse forskellige formprocesser. Vi så hvordan en
rulle metal blev rullet ud og gjort lige, hvorefter den blev klippet til i
passende størrelser. Disse metalfirkanter blev herefter stakket og kørt hen til
de forme der skulle modellere dem. Her flyttede en robot ved hjælp af en slags
sugekopper metalfirkanterne fra stakken og hen til den første form. Afhængig af
hvor komplekse bildelene skulle være, kom delen igennem en række forme. Den
første form i en proces kunne f.eks. være, hvor selve grundstrukturen blev
formet, i næste form blev stykket presset lidt mere præcis og eventuelle huller
blev stadset ud. Den næste form igen, kunne skære overskydende dele fra osv.
Alle de processer vi så på fabrikken var koldpresning og der var alt fra helt
små pressere til kæmpe store, som kunne presse de større bildele. I løbet af
rundturen fortalte guiden en masse om de forskellige formprocesser og fortalte,
at de lavede et tjek på hver 200ende bildel. Han fortalte ligeledes hvor stor en
økonomisk betydning det ville have, hvis en formproces gik i stå af en eller
anden årsag. Til sidst på turen fik vi muligheden for at se hvordan formene
blev skiftet i en af ”presserne”. (Her var det bestemt ikke vores skyld,
udskiftningsprocessen skulle genstartes! UPS…) Denne rundvisning var specielt
interessant da vi fik muligheden for at komme helt tæt på formprocesserne,
fordi det var lukket helt af, i modsætning til BMW, hvor det stod ud med
gnister flere steder. På begge fabrikker har vi fået en fornemmelse af hvor
store kræfter der er på spil. Ligeledes var det spænende, at vi kunne følge
hele processen.
- Skrevet af gruppe 4 (:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar